Άρθρα σε πρακτικά συνεδρίων με σύστημα κρίσης μόνο της περίληψης

 

17 Tsimpoglou, Filippos, Building a New Library: Forget the Answers, Remember the Questions, παρουσίαση στο6th UNICA Scholarly Communication Seminar: Libraries as drivers for change, Universitélibre de Bruxelles&VrijeUniversiteit Brussel, Βρυξέλες, 27/11/2012

http://www.unica-network.eu/sites/default/files/Filipppos%20Tsimpoglou%20UNICA%20Brussels%20buildings.pdf

16 Filippos Tsimpoglou, VasilikiKoukounidou, EvelthonProdromou«Kypriana: Organising the metadata harvesting of Cyprus digital libraries and collections in the frame of EuropeanaLocal and Athena» inworkshop on Metadata harvesting, 12thECDLCorfu, 27 Sep – 2 Oct 2009.

http://eprints.rclis.org/17955/1/UCYL_Kypriana_ECDL2009.pdf

15 Φίλιππος Τσιμπόγλου  «Εθνική πολιτική για βιβλιοθήκες. Απουσίες, συμπληρωματικότητες και υποκαταστάσεις»,ανακοίνωση 6ο Διεθνές Συνέδριο της Επιτροπή; Συνεργασίας για την Ενίσχυση Βιβλιοθηκών «Πολιτικές βιβλιοθηκών από άποψη τοπική, περιφερειακή και εθνική», Αμφιθέατρο Γαλλικού Ινστιτούτου 11-12/06/ 2009), Αθήνα

http://www.goethe.de/ins/gr/lp/prj/syn/aca/prog/el4665521.htm

 

Επιχειρείται μια προσπάθεια καταγραφής σημαντικών τομέων, όπου η εθνική πολιτική για τις βιβλιοθήκες κρίνεται απαραίτητη. Εντοπίζονται, σχολιάζονται, συγκρίνονται και προτείνονται 14 σημεία δραστηριοποίησης,  συγκεκριμένα: Διαρκής καταγραφή της κατάστασης, στατιστικά μεγέθη, ανάλυση και αξιοποίηση δεδομένων, ιεράρχηση προτεραιοτήτων, εκτίμηση κόστους και προγραμματισμός. Αυτοοργάνωση κατηγοριών βιβλιοθηκών, ρόλος εποπτευόντων φορέων, ρόλος συνεδρίων ανά κατηγορία. Στελέχωση βιβλιοθηκών. Διαρκείς Ομάδες Εργασίας, διανομή ρόλων – κατανομή ευθυνών, ενημέρωση ανατροφοδότηση. Εθνική εκπροσώπηση, συμμετοχή σε διεθνή φόρα, lobbying σε Ευρωπαϊκή Ένωση. Σχολές Βιβλιοθηκονομίας και Βιβλιοθήκες, διαρκής διάλογος,  προγραμματισμός αναγκών – πρόληψη και προσαρμογή. Συνεργατική καταλογογράφηση και  αρχεία καθιερωμένων αποδόσεων. FRBR. Στρατηγικές επιλογές, CIP, ΕΛ/ΛΑΚ. Ολοκληρωμένα προγράμματα λογισμικού βιβλιοθηκών. Στρατηγικές συμμαχίες, κοινοπρακτικές αγορές και προσβάσεις. Εθνική βιβλιογραφία,  διάδοση των συλλογικών καταλόγων. Ε-Βιβα: ηλεκτρονική Ελληνική βιβλιοθηκονομική βάση, … με βάση την Κύπρο. Ελληνική Πύλη Βιβλιοθηκονομίας, καταγραφή έργων, εργαλείων, πηγών, βάσεων δεδομένων.

 

14 Φίλιππος Τσιμπόγλου «Η δυναμική των Δημοτικών Βιβλιοθηκών σε ένα σύστημα εθνικής πολιτικής βιβλιοθηκών μέσω συνεργατικών δράσεων», ανακοίνωση στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δημοτικών Βιβλιοθηκών «Η δυναμική και οι προοπτικές των Δημοτικών Βιβλιοθηκών στην Ελλάδα», Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων & Επιστημόνων Πληροφόρησης, 4-5/5/2008, Βιβλιοθήκη Δήμου Ηρακλείου Αττικής, Ηράκλειο Αττικής.

http://eprints.rclis.org/18981/1/Tsimpoglou_1_synedrio_dimotikon.pdf

Οι Δημοτικές Βιβλιοθήκες προσεγγίζονται ως διακριτή κατηγορία βιβλιοθηκών που μπορεί να αποτελέσει ενεργό συνιστώσα στο εθνικό σύστημα βιβλιοθηκών.  Για την ανάδειξη των κοινών προοπτικών της κατηγορίας ανιχνεύονται:

·         τα κοινά χαρακτηριστικά (αποστολή, τοπικός έναντι θεματικού χαρακτήρα, πληροφοριακές ανάγκες ομάδων-χρηστών,  χρήστες – δημότες, ομοιότητα συλλογών βιβλίων και υλικού, σχέσεις Δημοτικής Βιβλιοθήκης με αιρετές αρχές και με αρμόδια Υπουργεία),

·         τα κοινά προβλήματα (παραμέληση, τύχη, αναγκαιότητα και προτεραιότητα, έλλειψη οράματος, θεσμικού πλαισίου, υποδομών, εξοπλισμού, διαδικτυακή απουσία),

·         οι κοινές αδυναμίες  (περιστασιακή επικοινωνία μεταξύ ομολόγων οντοτήτων και ανθρώπων, απουσία βήματος έκφρασης και οργάνου προώθησης λύσεων, συντονισμού δράσεων, καθοδήγησης και κεντρικής υποστήριξης, συνείδηση της κοινότητας)

·         δίνεται έμφαση στις κοινές προοπτικές (συλλογικός κατάλογος και συμβολή στην κεντρική υπηρεσία καταλογογράφησης, συμπληρωματικότητα ψηφιοποιήσεων, ανάδειξη τοπικότητας, πληροφοριακή παιδεία και προετοιμασία του ψηφιακού πολίτη, ένταξη στην τοπική κοινωνία της πληροφορίας, προσβασιμότητα εθνικής εμβέλειας).

Η διερεύνηση οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η φύση των κοινών προβλημάτων των Δημοτικών Βιβλιοθηκών καθιστά αδύνατη τη λύση σε επίπεδο μεμονωμένης βιβλιοθήκης. Στις περισσότερες των περιπτώσεων οι λύσεις δεν είναι εφικτές ούτε καν εντός της κατηγορίας αλλά πιθανόν μόνον στη συνεργασία και το συντονισμό διαφορετικών κατηγοριών και σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα συστημικής ιεραρχίας.

Στο τέλος επιχειρείται η σκιαγράφηση μιας στρατηγικής για τις Δημοτικές Βιβλιοθήκες, βασιζόμενη σε συστηματικές συνεργατικές δράσεις στο πλαίσιο μιας εθνικής πολιτικής για τις βιβλιοθήκες και προτείνεται ένας οδηγός για την διαμόρφωση και δρομολόγηση άμεσα επιτεύξιμων στόχων με τη μορφή προγραμμάτων χρηματοδοτούμενων από εθνικά και Ευρωπαϊκά κονδύλια.

13. Δημήτρης Κούης, Φωτεινή Ευθυμίου, Φίλιππος Τσιμπόγλου, Παντελής Μπράττης, Κανέλλα Πουλή «Ελληνική Βιβλιοθηκονομική Κοινότητα και Συλλογικοί Κατάλογοι – Ευκαιρίες και Προκλήσεις». Ανακοίνωση στο 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, «Ο ανθρώπινος παράγοντας στη διαμόρφωση της σημερινής & της μελλοντικής βιβλιοθήκης», ISBN 978-960-89969-0-8, Εκδόσεις Σταμούλη, Πανεπιστήμιο Πειραιά, 1-3/10/ 2007, σελ. 362-377.

http://eprints.rclis.org/archive/00012687/01/Εισήγηση_Συλλογικού_Καταλόγου.pdf

 

Η διεθνής βιβλιογραφία αλλά και πρακτική έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα επικρατέστερα μοντέλα αρχιτεκτονικής για τη δημιουργία συλλογικών καταλόγων είναι τα εξής: το φυσικό μοντέλο, το οποίο βασίζεται σε μια κεντρική βάση δεδομένων, η οποία περιέχει όλες τις βιβλιογραφικές εγγραφές, το εικονικό μοντέλο, το οποίο κάνει χρήση του Ζ39.50 πρωτοκόλλου με τις αναζητήσεις να γίνονται “on the fly” και το υβριδικό μοντέλο το οποίο είναι μία συνένωση των δύο παραπάνω και μπορεί να έχει τρεις διαφορετικές εκδοχές. Οι βασικοί στόχοι όλων των μοντέλων και προσπαθειών υλοποίησης συλλογικών καταλόγων είναι κοινοί και συνοψίζονται στους εξής : να αποτελούν μια πλούσια πηγή αξιόπιστων βιβλιογραφικών δεδομένων, ικανή να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις των σύγχρονων χρηστών, να εξασφαλίζουν γρήγορη, συνεπή και αξιόπιστη ανάκτηση αποτελεσμάτων σε σχέση με την αναζήτηση του χρήστη, να περιέχουν βιβλιογραφικές εγγραφές υψηλής ποιότητας, αξιοποιήσιμες από τους καταλογογράφους, να επιτρέπουν τη λειτουργία διαδανεισμού, να παρέχουν φιλικό προς το χρήστη περιβάλλον αναζήτησης και τέλος να είναι συμβατοί με τις νέες τεχνολογίες καθώς και επεκτάσιμοι. Η ανομοιογένεια στην ερμηνεία και χρήση των κοινών προτύπων και κανόνων καταλογογράφησης και η ποικιλία των πληροφοριακών συστημάτων που συναντάμε στον ελληνικό χώρο αποτέλεσε τη σημαντικότερη δυσκολία στην πορεία υλοποίησης Συλλογικών Καταλόγων. Επίσης τα παραπάνω αποτελούν έναν επιπλέον λόγο για τον οποίο συναντούμε διαφορετικά μοντέλα συλλογικών καταλόγων σήμερα στην Ελλάδα. Άλλοι λόγοι διαφοροποίησης σχετίζονται με τα περισσότερα από ένα οργανωτικά σχήματα που ήταν κατά καιρούς υπεύθυνα για την δημιουργία των Συλλογικών Καταλόγων. Οι κυριότερες προσπάθειες Συλλογικών Καταλόγων στον Ελληνικό χώρο είναι ο Συλλογικός Κατάλογος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, ο Ζέφυρος, η Αργώ, ο Συλλογικός Κατάλογος των Δημοσιών Βιβλιοθηκών κ.α. Η παρούσα εργασία σκοπεύει να παρουσιάσει με λεπτομέρεια τα μοντέλα αρχιτεκτονικής Συλλογικών Καταλόγων και τις αντίστοιχες υλοποιήσεις τους στον Ελληνικό χώρο. Επιπλέον μέσα από την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της επεξεργασίας των 2,5 εκατομμυρίων εγγραφών των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών κατά την διάρκεια υλοποίησης του Φυσικού Συλλογικού Καταλόγου θα διαφανεί από τη μία πως είναι δυνατή η επίτευξη βελτίωσης των τοπικών συλλογών, και από την άλλη η ανάγκη για συνεργασία και συντονισμό της προσπάθειας για την δημιουργία ενός «κοινού» καταλογογραφικού συνεργατικού σχήματος. Επίσης, βασικό συμπέρασμα από την ανάλυση που θα γίνει είναι η κατάδειξη της αλληλοσυμπλήρωσης που παρουσιάζουν τα μοντέλα μεταξύ τους καθώς και η ανάγκη για συνεργασία στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας, ώστε να γίνει δυνατή η εκμετάλλευση των θετικών χαρακτηριστικών και των δυο φιλοσοφιών σε σχέση με τη δημιουργία χρήσιμων βιβλιογραφικών εργαλείων στο σύγχρονο περιβάλλον πληροφορίας

12. Φίλιππος Τσιμπόγλου «Συλλογικός Κατάλογος Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Από την πρόκληση της υλοποίησης στην πρόκληση της επέκτασης λειτουργιών, υπηρεσιών, δημιουργών και χρηστών» Ανακοίνωση στην ημερίδα «Συνεργασίες λαϊκών βιβλιοθηκών. Εργαλεία, πρότυπα και συλλογικοί κατάλογοι», Λιβαδειά, Συνεδριακό Κέντρο Κρύας, 24/11/2006.

http://eprints.rclis.org/archive/00008660/01/tsimpoglou_livadia_2006.pdf

 

Παρουσιάζεται η εμπειρία της δημιουργίας του Συλλογικού Καταλόγου των ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Προς το παρόν ο Συλλογικός Κατάλογος περιλαμβάνει 1.057.000 μοναδικές εγγραφές από 23 Πανεπιστήμια (εκ των οποίων ένα στην Κύπρο), πέντε διαφορετικά λογισμικά συστήματα, τέσσερα σύνολα χαρακτήρων, και δύο μορφότυπα MARC. Οι βασικές ανάγκες που καλύπτουν οι Συλλογικοί Κατάλογοι περιλαμβάνουν τη διευκόλυνση και προτυποποίηση της καταλογογράφησης και την υποστήριξη λειτουργιών διαδανεισμού. Η αξιοποίηση του Συλλογικού Καταλόγου ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών τον καθιστά κεντρικό εργαλείο για την δημιουργία του εθνικού συλλογικού καταλόγου, του συνεργατικού «Εθνικού Αρχείου Καθιερωμένων Αποδόσεων» και τη μετάβαση από την κατάσταση ασυντόνιστης καταλογογράφησης στην κατάσταση συνεργατικής καταλογογράφησης. Η υπάρχουσα κατάσταση έχει επιβάλλει στις ελληνικές βιβλιοθήκες μια αντιοικονομική πρακτική, όπου «κάθε βιβλίο καταλογογραφείται πρωτότυπα τόσες φορές όσες και οι βιβλιοθήκες οι οποίες το αποκτούν». Η επιχειρούμενη μετάβαση επιτρέπει την επίτευξη οικονομικότητας και προτυποποίησης, αφού «κάθε βιβλίο καταλογογραφείται μία φορά, η εγγραφή αξιοποιείται από όλες τις βιβλιοθήκες που το αποκτούν». Στο άρθρο καταγράφονται οι πρωτοβουλίες και προσπάθειες δημιουργίας Συλλογικών Καταλόγων στην Ελλάδα, που προηγήθηκαν της δημιουργίας του Συλλογικού Καταλόγου Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ο Συλλογικός Κατάλογος αποτελεί πακέτο εργασίας του έργου «Δικτύωση Βιβλιοθηκών Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης» στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ Ι και ΙΙ και συγχρηματοδοτείται από τα Διαρθρωτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το ελληνικό κράτος. Με βάση μελέτη που συντάχθηκε από ομάδα ελλήνων βιβλιοθηκονόμων και πληροφορικών και προσκεκλημένων εμπειρογνωμόνων που ανέλυσαν την υπάρχουσα πραγματικότητα, προκρίθηκε η δημιουργία Κεντρικού Συλλογικού Καταλόγου σε φυσική μορφή έναντι του καλούμενου νοητού ή κατανεμημένου καταλόγου βασισμένου στο πρωτόκολλο Ζ39.50. Σύμφωνα με το συγγραφέα δεν νοείται συλλογικός κατάλογος χωρίς τη δυνατότητα ταύτισης και ενοποίησης όμοιων εγγραφών. Ο Συλλογικός Κατάλογος των ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών είναι ένας φυσικός κατάλογος, «υποτελούς» τύπου, δηλαδή τροφοδοτείται προς το παρόν από τις εγγραφές των τοπικών βιβλιοθηκών. Στο άρθρο περιγράφεται η διαδικασία δημιουργίας του Συλλογικού Καταλόγου. Σχολιάζονται τα χαρακτηριστικά των αλγορίθμων ταύτισης και ενοποίησης εγγραφών που αναπτύχθηκαν για τις ανάγκες του Συλλογικού Καταλόγου. Παρουσιάζονται τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του Συλλογικού Καταλόγου έναντι Συστημάτων Ενιαίας Αναζήτησης Κατανεμημένων Καταλόγων (βασισμένων στο πρωτόκολλο Ζ39.50) και εντοπίζονται οι συμπληρωματικότητες των δύο προσεγγίσεων. Παρουσιάζεται επίσης το μοντέλο εργασίας των διαρκών επιτροπών καταλογογράφησης για την καθιέρωση κοινών κανόνων και πολιτικών καταλογογράφησης.

 

Αναφορά από:

 

1.    Σπύρος Πιέρρος, 2008 “Βιβλιοθήκες, ένα παράθυρο στον κόσμο: προϋποθέσεις και απαιτήσεις”  ανακοίνωση στην Ημερίδα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου και της Ένωσης Ελλήνων Βιβλιοθηκονόμων και Επιστημόνων Πληροφόρησης «Συνεργασία Βιβλιοθηκών: Εθνικό, τοπικό, διαθεματικό επίπεδο», στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου, 29/05/2008 Εκθεσιακό Κέντρο Helexpo, Θεσσαλονίκη.

http://www.thessalonikibookfair.com/2008tbf/media/
Βιβλιοθήκες ένα παράθυρο στον κόσμο.pdf

 

2.    Γιώργος Χριστοδούλου. 2007, «Πρόταση και παρουσίαση μοντέλου συνεργατικής καταλογογράφησης στα πλαίσια του Συλλογικού Καταλόγου των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών», Ανακοίνωση στο 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών «Ο ανθρώπινος παράγοντας στη διαμόρφωση της σημερινής & της μελλοντικής βιβλιοθήκης», ISBN 978-960-89969-0-8, Εκδόσεις Σταμούλη, Πανεπιστήμιο Πειραιά, 1-3/10/2007, σελ. 707-723http://libconf2007.unipi.gr/images/1_OCTOBER/B_ROOM(PORTOKALI)/xristodoulou.doc

 

3.    Ελένη Καλογεράκη, 2008, «Συλλογικοί κατάλογοι: μοντέλα ανάπτυξης και ελληνικές εφαρμογές», Συνεργασία (Goethe-Institut)(2), ISSN1791-0404

http://www.goethe.de/mmo/priv/3643323-STANDARD.pdf

11. Φίλιππος Τσιμπόγλου, «Άνοιγμα της Ακαδημαϊκής Βιβλιοθήκης στην τοπική κοινωνία ή προετοιμασία ενόψει της Κοινωνίας των Πληροφοριών; Η περίπτωση της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κύπρου». Ανακοίνωση στο 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, ΤΕΙ Λάρισας, 6-8 Νοεμβρίου 2002 ISBN 960-87764-1-4, σελ.: 201-217 http://eprints.rclis.org/archive/00005442/01/tsimpoglou_11_psab.pdf

 

Στην αποστολή της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κύπρου, όπως αυτή αναφέρεται στους «Κανονισμούς Λειτουργίας της Βιβλιοθήκης», προβλέπεται μεταξύ άλλων: «Να εξυπηρετεί στο μέτρο των δυνατοτήτων της, και σε βαθμό που να μην παραβλάπτεται το έργο της ακαδημαϊκής κοινότητας, τα μέλη της ευρύτερης επιστημονικής κοινότητας της Κύπρου». Τα τρία τελευταία χρόνια η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου δεν περιορίζεται απλά στην προσέλκυση και εγγραφή νέων εξωτερικών μελών στη Βιβλιοθήκη. Αξιοποιώντας την συσσωρευμένη τεχνογνωσία της και τις δυνατότητες των τεχνολογιών πληροφόρησης, επεκτείνει συστηματικά τον προγραμματισμό της και εντάσσει συνειδητά και ισόρροπα στις καθ’ αυτές δραστηριότητες ανάπτυξης, την δημιουργία πληροφοριακής υποδομής στην τοπική κοινωνία. Στην ανακοίνωση αναφέρονται τα έργα που έχουν ολοκληρωθεί, διεξάγονται ή/και προγραμματίζονται προς αυτή την κατεύθυνση αλλά και τα εμπόδια ή οι δυσκολίες που εμφανίζονται. Συγκεκριμένα περιγράφεται η συμβολή της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κύπρου στις προσπάθειες εκπαίδευσης προσωπικού και χρηστών, αυτοματοποίησης (ηλεκτρονικοποίησης), οργάνωσης αναδρομικής καταλογογράφησης, διεύρυνσης της Κοινοπραξίας, δημιουργίας δημόσια προσβάσιμων καταλόγων και συλλογικού καταλόγου Κυπριακών Βιβλιοθηκών, καθώς και συνεργασίας με φορείς της τοπικής κοινωνίας της Μεγαλονήσου για τη δημιουργία των πρώτων νησίδων ψηφιακών βιβλιοθηκών σε ένα περιβάλλον, όπου η ανάπτυξη των βιβλιοθηκών έχει καθυστερήσει σημαντικά. Η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου ετοιμάζει, «στο μέτρο των δυνατοτήτων της», το ευρύτερο τοπικό περιβάλλον για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της επερχόμενης Κοινωνίας των Πληροφοριών

 

Αναφοράαπό:

 

1.     TheodorosKyrkoudis,Olga Papoutsi “The role of Academic Libraries in educational &cultural evolution: the opening of the CentralLibrary of Democritus University of Thrace inlocal society” ΕνημερωτικόΔελτίοτηςΚεντρικήςβιβλιοθήκηςτουΔ.Π.Θ. (18) 24-25, Μάρτης 2008, http://www.lib.duth.gr/files/deltia/teuxos18.pdf

10. Φίλιππος Τσιμπόγλου, «Βιβλιοθήκη Πανεπιστημίου Κύπρου. Άξονες ανάπτυξης και προοπτικές συμβολής στην συνεργασία των Κυπριακών Βιβλιοθηκών».  Ανακοίνωση στο Πρώτο Συνέδριο Κυπριακών Βιβλιοθηκών «Ο ρόλος της Βιβλιοθήκης στον 21ο Αιώνα», 2/11/2001, Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο, Λευκωσία, Κύπρος,

http://eprints.rclis.org/archive/00005495/01/Tsimpoglou_Synedrio_Kypriakon_bibliothikon.pdf

 

Στην ανακοίνωση επιχειρείται μια γνωριμία με τη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου, μέσω της παράθεσης δεδομένων που αφορούν την λειτουργίες της. Περιγράφονται οι νέες υπηρεσίες που έχουν αναπτυχθεί πρόσφατα, οι άξονες ανάπτυξης για την περαιτέρω κάλυψη των μαθησιακών και πληροφοριακών αναγκών του Πανεπιστημίου Κύπρου και οι προοπτικές συμβολής της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κύπρου στην ανάπτυξη και συνεργασία των Κυπριακών Βιβλιοθηκών. Πρωταρχική αποστολή της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κύπρου αποτελεί η εξυπηρέτηση των μαθησιακών και πληροφοριακών αναγκών των μελών της Ακαδημαϊκής κοινότητας, τα οποία ανέρχονται σε 3800 περίπου ενεργούς χρήστες (φοιτητές, διδάσκοντες, ερευνητές). Η βιβλιοθήκη είναι ωστόσο ανοιχτή στους εξωτερικούς χρήστες, αφού ήδη αριθμούν περισσότερα από 700 μέλη. Τα θεματικά αντικείμενα που καλύπτονται είναι κυρίως αυτά που θεραπεύονται από τα Τμήματα που ήδη λειτουργούν στο Πανεπιστήμιο. Η συλλογή περιλαμβάνει: 220.000 βιβλία, εκ των οποίων μόνον 40.000 καταλογογραφημένα, προσβάσιμα μέσω του διαδικτύου (web-OPAC) και αξιοποιήσιμα, 3.500 τίτλους περιοδικών, εκ των οποίων 1.650 τρέχοντες, πρόσβαση σε 3.500 ηλεκτρονικά περιοδικά (κυρίως λόγω της συμμετοχής στην Κοινοπραξία Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών HEAL-Link), 50 βάσεις δεδομένων, πρόσβαση σε 200.000 ηλεκτρονικά βιβλία συγκεντρωμένα σε 100 νοερές συλλογές (virtualcollections) στο διαδίκτυο και 300 χρήσιμες συνδέσεις σε ιστότοπους οργανωμένες σε δομημένα ευρετήρια, 1.500 τίτλους εκπαιδευτικών πολυμέσων, μουσικών δίσκων σε CD-ROM, βιντεοταινιών, δισκετών, κασετών, μικροταινιών (microfilms) κλπ. οπτικοακουστικού υλικού. Την περίοδο 2000-2001 αναπτύχθηκαν νέες υπηρεσίες και επιλύθηκαν πολλά από τα χρόνια προβλήματα της Βιβλιοθήκης, όπως: δημιουργία ψηφιακής-νοερής βιβλιοθήκης (digital-virtuallibrary) και εξασφάλιση πρόσβασης από όλο το πανεπιστημιακό δίκτυο, διόρθωση και συντήρηση των αρχείων καθιερωμένων όρων του ηλεκτρονικού καταλόγου, εξεύρεση νέων γραφειακών χώρων και βιβλιοστασίων, εγκατάσταση συστήματος κινητών ραφιών, αναταξιθέτηση της συλλογής περιοδικών, ένταξη στην Κοινοπραξία HEAL-Link, έναρξη της αναδρομικής καταλογογράφησης με στελέχωση και εκπαίδευση ομάδας καταλογογράφων, λειτουργία των δύο παραρτημάτων (Τουρκικών Σπουδών και Ερευνητικής Μονάδας Αρχαιολογίας), εγκατάσταση αντικλεπτικών συστημάτων, συστηματική επιμόρφωση του προσωπικού με συμμετοχή σε σειρά εξωτερικών σεμιναρίων και συνεδρίων (συνολικά 37 αποστολές 17 ατόμων), οργάνωση προγράμματος δια βίου εκπαίδευσης του προσωπικού με την έναρξη εσωτερικών σεμιναρίων αλληλο-επιμόρφωσης, επέκταση των υπηρεσιών ηλεκτρονικής πληροφόρησης σε τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης με την εγκατάσταση προσαρμοσμένων σταθμών και τη δημιουργία εναλλακτικού (ψηφιακού) υλικού, λογιστική παρακολούθηση προϋπολογισμών (δαπανών και εσόδων), κλπ. Υπολείπονται ακόμη αρκετά για την ολοκλήρωση των στόχων της Βιβλιοθήκης. Τομείς όπως: ο πληροφοριακός (θεματική βιβλιογραφική κάλυψη), της Εκπαίδευσης και Υποστήριξης Χρηστών, της Συντήρησης Έντυπου Υλικού, της Ανάπτυξης Εφαρμογών είτε απουσιάζουν εντελώς είτε βρίσκονται στα πρώτα τους στάδια. Οι προκλήσεις της επερχόμενης «Κοινωνίας της Πληροφορίας», οι συνέπειες του ακολουθούμενου στο Πανεπιστήμιο Κύπρου εκπαιδευτικού μαθητοκεντρικού συστήματος των μαθημάτων επιλογής και το μαθησιακό υπόδειγμα της πολλαπλής βιβλιογραφίας και της απουσίας μοναδικού συγγράμματος, καθιστούν τη Βιβλιοθήκη κομβικό σημείο στη μαθησιακή διαδικασία των φοιτητών του Πανεπιστημίου Κύπρου. Η βιβλιοθήκη οφείλει να μετεξελιχθεί πολύ γρήγορα σε «κέντρο μαθησιακών πόρων» όπου ένας βασικός άξονας των δραστηριοτήτων θα είναι η εξασφάλιση πληροφοριακής παιδείας (informationliteracy) στους χρήστες. Το προσωπικό της Βιβλιοθήκης, υπάρχον και νέο, οφείλει να αποκτήσει τις κατάλληλες δεξιότητες, γνώσεις και αντιλήψεις για να μπορέσει η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της νέας εποχής και να επιτελέσει το έργο της . Η όσο το δυνατό ταχύτερη διευθέτηση των θεμάτων εσωτερικής λειτουργίας της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κύπρου (επαρκής στελέχωση, εδραίωση ή ανάπτυξη νέων υπηρεσιών ηλεκτρονικής πληροφόρησης, ολοκλήρωση αναδρομικής καταλογογράφησης κλπ) θα της επιτρέψει να στραφεί απερίσπαστα και με την υποστήριξη των υπόλοιπων βιβλιοθηκών στη Κύπρο. Υπάρχει έδαφος για συνεργασία με στόχο την οργάνωσή τους και την παραγωγή κοινών πληροφοριακών προϊόντων και υπηρεσιών (καταλογογράφηση υλικού, συλλογικοί κατάλογοι, διαδανεισμός, συντονισμένες αγορές και προσβάσεις σε πηγές κλπ). Τα πρώτα βήματα έχουν ήδη γίνει. Για μια επιτυχή και καρποφόρα συνεργασία απαιτείται όμως η εκπλήρωση ορισμένων ευνόητων προϋποθέσεων από πλευράς βιβλιοθηκών, όπως: η επαρκής στελέχωση των βιβλιοθηκών, η εξασφάλιση υπολογιστικού και διαδικτυακού εξοπλισμού, ο εφοδιασμός τους με υπολογιστικό πρόγραμμα διαχείρισης βιβλιοθήκης που ακολουθεί τα διεθνή πρότυπα, η εξασφάλιση συστηματικής τεχνικής υποστήριξής τους, η σύνδεση στο διαδίκτυο, κλπ. Η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου θα μπορεί να συμβάλλει σημαντικά με τη μεταφορά της συσσωρευόμενης τεχνογνωσίας της

9 Φίλιππος Τσιμπόγλου, «Ο θεσμός του Διευθυντή Βιβλιοθήκης στο Πανεπιστημίου Κύπρου. Εισαγωγή σε μια Eλληνική (όχι εικονική) πραγματικότητα». Ανακοίνωση στο 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, «Το Μάνατζμεντ Στις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες», Πανεπιστήμιο  Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 15-17 Οκτ. 2001. ISBN  960-87259-0-9, Πανεπιστήμιο  Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2002. σελ. 80-96

http://eprints.rclis.org/archive/00005445/01/tsimpoglou_10_psab.pdf

 

Το Πανεπιστήμιο Κύπρου αποτελεί σήμερα το νεαρότερο Πανεπιστήμιο στον Ελληνόφωνο κόσμο. Από την πρώτη στιγμή της ίδρυσης του λειτουργεί κυρίως με βάση ευρωπαϊκά και βορειοαμερικανικά πρότυπα και μεθόδους. Από άποψη δομής υπηρεσιών και ακολουθούμενου εκπαιδευτικού και μαθησιακού μοντέλο αποτελεί μια μοναδικότητα στην Ελληνική πανεπιστημιακή πραγματικότητα. Ο θεσμός του Διευθυντή Βιβλιοθήκης αντικατοπτρίζει αυτή τη διαφορετικότητα. Ο Διευθυντής Βιβλιοθήκης αναφέρεται απ’ ευθείας στον Πρύτανη, είναι exofficio μέλος της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου, οι βασικές αποδοχές του συγκρίνονται με αυτές των τακτικών Καθηγητών του Πανεπιστημίου, το θεσμικό πλαίσιο της θέσης του, οι αρμοδιότητές του και οι δυνατότητες άσκησης διοίκησης (management) είναι κατοχυρωμένα θεσμικά με νόμο του κράτους της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στην ανακοίνωση αυτή, με την παρουσίαση του θεσμικού πλαισίου της θέσης του Διευθυντή Βιβλιοθήκης στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, επιδιώκεται αφενός η ανάδειξη μιας διαφορετικής κατάστασης από αυτή που επικρατεί στις ελληνικές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες και αφετέρου η άμεση σύγκριση με τις ισχύουσες συνθήκες στην Ελλάδα του 2001. Παράλληλα αναπτύσσονται προβληματισμοί για τον ρόλο που καλούνται να διαδραματίσουν οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες στο ορατό μέλλον. Για την κατανόηση της κατάστασης παρατίθεται ένα σύντομο ιστορικό του Πανεπιστημίου Κύπρου, το οργανόγραμμα των υπηρεσιών του και η θέση της Βιβλιοθήκης στο πλαίσιο των διοικητικών υπηρεσιών. Αναφέρονται το θεσμικό πλαίσιο, οι αρμοδιότητες και τα όργανα διοίκησης, στα οποία συμμετέχει ο Διευθυντής Βιβλιοθήκης, οι προϋπολογισμοί και τα κονδύλια εσόδων, τα οποία χειρίζεται, οι διαδικασίες που ακολουθούνται και οι δυνατότητες που προσφέρονται για την εκπλήρωση της αποστολής της Βιβλιοθήκης. Ακολουθούν στατιστικά στοιχεία για την εκτίμηση του μεγέθους και της λειτουργίας της Βιβλιοθήκης. Περιγράφεται το ακολουθούμενο μαθησιακό υπόδειγμα στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, οι υπηρεσίες οι οποίες έχουν αναπτυχθεί από τη Βιβλιοθήκη για την εξυπηρέτηση του μοντέλου αυτού καθώς και οι άξονες στους οποίους η Βιβλιοθήκη επιχειρεί την περαιτέρω ανάπτυξή της για την μετεξέλιξή της σε «Κέντρο Μαθησιακών Πόρων».

 

8. Χρήστος Παπαθεοδώρου,Φίλιππος Τσιμπόγλου, «Έκδοση και διαχείριση ηλεκτρονικών περιοδικών από Βιβλιοθήκες», Ανακοίνωση στο 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, «Το Μάνατζμεντ Στις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες», Πανεπιστήμιο  Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 15-17 Οκτ. 2001. ISBN 960-87259-0-9,Πανεπιστήμιο  Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2002,  σελ. 272-284 http://eprints.rclis.org/5521/1/tsimpoglou_10_psab_papatheodorou.pdf

 

Η έκδοση ηλεκτρονικών περιοδικών και η ευρεία πλέον χρήση τους είχε σαν αποτέλεσμα την ελαχιστοποίηση του κόστους και του χρόνου έκδοσης τους. Άμεση συνέπεια αυτής της «επανάστασης» θα έπρεπε να ήταν η δραστική μείωση των τιμών των συνδρομών των περιοδικών. Ωστόσο, το διαρκώς αυξανόμενο κόστος πρόσβασης σε on-line περιοδικά αποτελεί το καθημερινό πλέον πρόβλημα των Βιβλιοθηκών. Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η παρουσίαση των διεθνών προσεγγίσεων από την πλευρά των Βιβλιοθηκών και των εκδοτών για την αντιμετώπιση των θεμάτων που ανακύπτουν από την έκδοση ηλεκτρονικών περιοδικών, με ιδιαίτερη έμφαση στην οικονομική τους διαχείριση. Επίσης παρουσιάζεται ένα μοντέλο για τις δραστηριότητες και ικανότητες που θα πρέπει να αναπτύξουν οι σύγχρονες Βιβλιοθήκες και οι βιβλιοθηκονόμοι, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που επιβάλλονται από την ανάγκη διαχείρισης των ηλεκτρονικών εκδόσεων.

 

Αναφορά από:

1.    Ηλίας Καρακαϊδος, Αριστείδης Παπαϊωάννου «Ολοκληρωμένα συστήματα βιβλιοθηκών –Ηλεκτρονικά βιβλία και περιοδικά»,Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας Βιβλιοθηκονομίας, εργασία στο μάθημα «Τεχνολογίες της Πληροφορίας» υπεύθυνη διδάσκουσα: Κ. Τοράκη στο πλαίσιο του προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας «Διοίκηση και Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις νέες τεχνολογίες της πληροφορίας» Αθήνα 2007http://www.ionio.gr/~toraki/infotech_met/infotech_met0708_ergasies/
5_electronic_karakaidos_papaioannou.pdf

2.    Σίτας, Ανέστης και Περσεφόνη Ντούλα. 2005. «H επίδραση του νέου περιβάλλοντος πληροφόρησης στο χρήστη» συμβολή στο Από τη βιβλιοθηκονομία στην επιστήμη πληροφόρησης: Μελέτες προς τιμήν του Γ. Μ. Κακούρη, επιμέλεια Χρήστος Παπατσικουράκης, και Ανέστης Σίτας, 261-80. 393 . Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.

3.    Ιφιγένεια Βαρδακώστα, «Ακαδημαϊκή Ηλεκτρονική Δημοσίευση : σημερινή κατάσταση, προοπτικές και ο ρόλος των Βιβλιοθηκών», Διπλωματική εργασία, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας, «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας», Μάθημα: Ηλεκτρονική Δημοσίευση, Επιβλέπων : Αν. καθηγητής Σαράντος Καπιδάκης, Αθήνα 2005.

4.    Παναγιώτα Ιωαννίδη, Ευανθία Πεσματζόγλου, «Το Κόστος των Ηλεκτρονικών Περιοδικών», Διπλωματική εργασία, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας, «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας», Μάθημα: Ηλεκτρονική Δημοσίευση, Επιβλέπων : Αν. καθηγητής Σαράντος Καπιδάκης, Αθήνα 2005.

5.    Άννα Διακάκη, «Στρατηγικές Βιβλιοθηκών για την Διατήρηση των ηλεκτρονικών-περιοδικών», Διπλωματική εργασία, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας, «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας», Μάθημα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες, Επιβλέπων : Αν. καθηγητής Σαράντος Καπιδάκης, Αθήνα 2006.

6.    Ελένη – Μαρία Κοκονάκη, Μαρία Αυλωνίτη«Ηλεκτρονικές εκδόσεις και εκδοτικοί οίκοι», Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας Βιβλιοθηκονομίας, εργασία στο μάθημα «Ηλεκτρονική Δημοσίευση» υπεύθυνος καθηγητής: Σ. Καπιδάκης, Κέρκυρα, 2006. http://dlib.ionio.gr/ctheses/0506tab475/Auloniti-Kokonaki_Publishers.doc

7.    ΕγλεντίναΚάτση«Ακαδημαϊκή Ηλεκτρονική Δημοσίευση: η σημερινή κατάσταση και μια αναφορά των project που ασχολούνται με αυτή» Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας Βιβλιοθηκονομίας, εργασία στο μάθημα «Ηλεκτρονική Δημοσίευση» υπεύθυνος καθηγητής: Σ. Καπιδάκης, Κέρκυρα, 2006, http://dlib.ionio.gr/ctheses/0506tab475/Liontos_Ejournals.doc

8.    Αναστασία Αβραμίδου «Ηλεκτρονικά βιβλία και Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες: ο ρόλος και η επίδρασή τους στις υπηρεσίες των σύγχρονων Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών», εργασία για το μάθημα «Ηλεκτρονική δημοσίευση» στο πλαίσιο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Επιστήμη της Πληροφορίας – Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας», Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, διδάσκοντες: Σ. Καπιδάκης και Μ. Γεργατσούλης, 2005,  http://dlib.ionio.gr/ctheses/0405tab575a/Avramidou_Ebooks.doc

7. Φίλιππος Τσιμπόγλου, Χρήστος Παπαθεοδώρου, «Η ενσωμάτωση των υπηρεσιών Βιβλιοθήκης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αντικειμενικοί παράγοντες, υποκειμενικές προϋποθέσεις  και πεδία εφαρμογής«. Ανακοίνωση στο 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, «Σύνδεση Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών με την Εκπαιδευτική Διαδικασία», Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Αθήνα, 18-20/12/2000. ISBN 960-87345-0-9, σελ. 15-23.

http://eprints.rclis.org/archive/00005485/01/tsimpoglou_9_psab_papatheodorou.pdf

 

Στην εργασία αυτή επιχειρείται μία διερεύνηση των αντικειμενικών παραγόντων, οι οποίοι επιβάλλουν την σύνδεση των υπηρεσιών βιβλιοθήκης με την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και των υποκειμενικών προϋποθέσεων, οι οποίες εξασφαλίζουν την επιτυχή διαδικασία της ενσωμάτωσης. Οι παράγοντες που διερευνούνται συσχετίζονται με τις απόψεις για τη μάθηση και τη διδασκαλία, το εκπαιδευτικό υπόδειγμα το οποίο ακολουθείται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη μεθοδολογία με την οποία επιχειρείται η μαθησιακή διαδικασία. Εξετάζονται τέσσερα χαρακτηριστικά υποδείγματα διδασκαλίας: α) Η διδασκαλία με βάση τη διάλεξη και ένα μοναδικό σύγγραμμα, β) η διδασκαλία με βάση πολλαπλή βιβλιογραφία, γ) Σύστημα υποχρεωτικής και ελεύθερης επιλογής μαθημάτων, δ) Η μαθητοκεντρική μάθηση. Παράλληλα περιγράφεται ο ρόλος των υπηρεσιών Βιβλιοθήκης σε κάθε ένα από τα προηγούμενα υποδείγματα. Τέλος ανιχνεύονται τα αναγκαία στάδια που πρέπει να προηγηθούν της ενσωμάτωσης και προτείνονται πεδία εφαρμογής που αφορούν στη συνεργασία μεταξύ διδασκόντων και βιβλιοθηκονόμων καθώς και μεταξύ των ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.

 

Αναφορά από:

1.    Stella Korobili, Aphrodite Malliari, George Christodoulou, “Information literacy paradigm in academic libraries in Greece and Cyprus”, Reference Services Review 36 (2), 180-193, 2008.

2.    Κορομπίλη, Σ., Μάλλιαρη, Α., & Χριστοδούλου, Γ. 2007, «Συμβολή των βιβλιοθηκονόμων στην πληροφοριακή παιδεία» Ανακοίνωση στο 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών «Ο ανθρώπινος παράγοντας στη διαμόρφωση της σημερινής & της μελλοντικής βιβλιοθήκης», ISBN 978-960-89969-0-8, Εκδόσεις Σταμούλη, Πανεπιστήμιο Πειραιά, 1-3/10/2007, σελ. 347-361.http://libconf2007.unipi.gr/images/3_OCTOBER/B_ROOM%20%28PORTOKALI%29/korobili.doc

3.    Θεορωρίδου-Σωτηρίου, Λ. & Δαυίδ, Κ. 2007, «Διασυνοριακή συνεργασία ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών: Σέρρες- Φιλιππούπολη», Ανακοίνωση στο 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών «Ο ανθρώπινος παράγοντας στη διαμόρφωση της σημερινής & της μελλοντικής βιβλιοθήκης», ISBN 978-960-89969-0-8, Εκδόσεις Σταμούλη, Πανεπιστήμιο Πειραιά, 1-3/10/2007, σελ. 270-280.http://eprints.rclis.org/archive/00012144/01/serres_16th.pdf

4.    ΠανωραίαΓαϊτάνου, Δομηνίκη-Μαρκησία Ρουγγέρη «Πληροφοριακή Παιδεία και Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες». Ανακοίνωση στο 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών «Ο ανθρώπινος παράγοντας στη διαμόρφωση της σημερινής & της μελλοντικής βιβλιοθήκης», ISBN 978-960-89969-0-8, Εκδόσεις Σταμούλη, Πανεπιστήμιο Πειραιά, 1-3/10/2007, σελ. 154-172.

5.    ΧαρίκλειαΖαρβαλά«Η Πληροφοριακή Παιδεία Στο Σύγχρονο Ελληνικό Σχολείο», ανακοίνωση στο 1ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο «Το ελληνικό σχολείο και οι προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνίας», Ιωάννινα, 12-14 Μαΐου 2006 http://epirus.sch.gr/educonf-1/zarvala.pdf

6.    Ιφιγένεια Βαρδακώστα, Πέτρος Κωσταγιόλας, «Διοίκηση βάσει ομάδων στις Ελληνικές Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες», Ανακοίνωση στο 15ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, «Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες και Κοινωνίες των Πολιτών: Δημιουργώντας δεσμούς γνώσης, δημοκρατίας και πολιτισμού στο ψηφιακό περιβάλλον», ISBN 960-86168-4, Βιβλιοθήκη & Υπηρεσία Πληροφόρησης, Πανεπιστήμιο Πατρών, Πάτρα, 1-3 Νοεμβρίου 2006, σελ. 352-367

7.   Διονύσιος Κόκκινος «Πολιτικές παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από τις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες στον Ευρωπαϊκό χώρο», Διπλωματική εργασία, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας, «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας», Επιβλέπων Καθηγητής: Σαράντος Καπιδάκης, Αθήνα 2005. http://dlib.ionio.gr/mtheses/kokkinos_elearning.doc

8.   Μάριος Μπαλατζάρας, «Δια βίου μάθηση και ο ρόλος των βιβλιοθηκών», Διπλωματική εργασία Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας, «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας», Επιβλέπων Καθηγητής: Σαράντος Καπιδάκης, Αθήνα 2005. http:/dlib.ionio.gr/mtheses/balatzaras_lifelonglearning.doc

9.    Ιωάννης Λιόντος, «Έκδοση και διαχείριση ηλεκτρονικών περιοδικώναπό βιβλιοθήκες»,, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας Βιβλιοθηκονομίας, εργασία στο μάθημα «Ηλεκτρονική Δημοσίευση» υπεύθυνος καθηγητής: Σ. Καπιδάκης, Κέρκυρα, 2005-11-16 http://dlib.ionio.gr/ctheses/0506tab475/Liontos_Ejournals.doc

6. Φίλιππος Τσιμπόγλου, «Ψηφιακή Βιβλιοθήκη ΕΚΤ – Δίκτυο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Εξαντλώντας τα όρια των μοναχικών διαδρομών, ανιχνεύοντας τις προκλήσεις και τις δυνατότητες συνεργασιών”, Ανακοίνωση στο8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, «Η Ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη ως Εκπαιδευτική και Ερευνητική Μονάδα στην 3η χιλιετία»,  Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος 20-22/10/1999,  ISBN 960-86789-0-0, σελ.: 99-112, http://eprints.rclis.org/10310/1/8psab014.pdf

 

Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να καταδείξει τα αντικειμενικά όρια ενός συ­στήματος ψηφιακής βιβλιοθήκης, όταν αυτοπεριορίζεται στο πλαίσιο των δυνα­τοτήτων ενός οργανισμού και δεν προ­καλεί ή αξιοποιεί τις συνέργιες του ευ­ρύτερου περιβάλλοντος λειτουργίας. Η μεθοδολογία που ακολουθείται περιλαμ­βάνει τα παρακάτω: Την περιγραφή των συστατικών μερών της ψηφιακής βιβλιο­θήκης του ΕΚΤ, ήτοι 1. Συλλογή ηλεκτρονικών περιοδικών 2. Δίκτυο Διαδανεισμού Ελληνικών Βι­βλιοθηκών, 3. Δημιουργία συλλογής ψηφιοποιημέ-νων Διδακτορικών Διατριβών, 4. Συλλογικός Κατάλογος Περιοδικών, 5. Συλλογή γκρίζας βιβλιογραφίας (ψηφιοποίηση πρακτικών συνεδρίων), 6. Ψηφιοποίηση ελληνικών περιοδικών 7. Διάθεση και αξιοποίηση εγκατεστη­μένων βάσεων δεδομένων. Για κάθε ένα από τα συστατικά μέρη πα­ρατίθενται αριθμητικά στοιχεία όγκου και χρήσης. Ανιχνεύονται τα όρια ανάπτυ­ξης και αξιοποίησης σε συνθήκες κλει­στού περιβάλλοντος και αντιπαρατίθενται οι δυνατότητες και τα αμοιβαία ο­φέλη που προκύπτουν από τη συνεργασία με συγγενείς χώρους.

 

 5. Φίλιππος Τσιμπόγλου, «Δίκτυα ηλεκτρονικών και ψηφιακών βιβλιοθηκών» Ανακοίνωση στην ημερίδα για το «Σχέδιο Δράσης για την Ανάπτυξη της Κοινωνίας των Πληροφοριών στην Αττική», Θεματική ενότητα «Ο πολίτης στο κέντρο της Κοινωνίας των Πληροφοριών» Αθήνα, 11/12/1998, σελ. 1-9. http://eprints.rclis.org/5518/1/Tsimpoglou_Athina.pdf

 

Αρχικά τίθεται ένας σύντομος προβληματισμός, σε επίπεδο ουσίας, των χρησιμοποιούμενων όρων: «Κοινωνία των Πληροφοριών» ή «Εποχή των Πληροφοριών». Ερευνώνται τα χαρακτηριστικά του «πολίτη-χρήστη» της βιβλιοθήκης. Στην συνέχεια δίνονται σύντομοι ορισμοί για τους όρους Ηλεκτρονική, Ψηφιακή, Νοητή Βιβλιοθήκη και Δίκτυα Βιβλιοθηκών. Αναπτύσσεται ένας σύντομος προβληματισμός για το επίπεδο ανάπτυξης και το βαθμό αξιοποίησης των ελληνικών βιβλιοθηκών. Επισημαίνονται ορισμένοι καθοριστικοί παράγοντες που διαμόρφωσαν το υπάρχον καθεστώς. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά σε διαθέσιμα «εργαλεία» και μηχανισμούς τα οποία έχουν ήδη αναπτυχθεί και διατίθενται από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης για την υποστήριξη και ανάπτυξη των ελληνικών βιβλιοθηκών. Η αξιοποίηση αυτών των εργαλείων σε συνδυασμό με την εξασφάλιση μιας σειράς προϋποθέσεων, επιτρέπει την θεώρηση μιας αισιόδοξης προοπτικής στην εξέλιξη των ελληνικών βιβλιοθηκών. Η εξέλιξη αυτή δεν είναι άλλη από την ανάδειξη τους σε σύγχρονα κέντρα εντοπισμού, συγκέντρωσης, διαχείρισης και προώθησης αυτού που αποτελεί την ουσία της «Εποχής ή Κοινωνίας των Πληροφοριών»: του (πληροφοριακού) περιεχομένου.

Αναφορά από:

1.    Αλέξανδρος Κουλούρης, «Πολιτικές πρόσβασης και διάθεσης του ψηφιακού περιεχομένου βιβλιοθηκών», Διδακτορική Διατριβή, Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας–Βιβλιοθηκονομίας, Οκτώβρης 2007 http://thesis.ekt.gr/15039.

4. Φίλιππος Τσιμπόγλου, «Κοινοπραξίες Ελληνικών Βιβλιοθηκών. Το “αναγκαίο καλό” των ψηφιακών βιβλιοθηκών». Ανακοίνωση στο 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, «Οργάνωση & Συνεργασία Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών στην Ψηφιακή Εποχή» Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Βόλος 4-6/11/1998, ISBN 960-8029-02-3, σελ.: 199-214 http://eprints.rclis.org/5601/1/tsimpoglou_7_psab.pdf

Το επίπεδο ανάπτυξης των νέων τεχνολογιών πληροφόρησης προσδιορίζει τις σχέσεις συνεργασίας μεταξύ των βιβλιοθηκών. Μία σύντομη, συγκριτική αναδρομή στην εξέλιξη των νέων τεχνολογιών πληροφόρησης, στις σχέσεις συνεργασίας των Ελληνικών βιβλιοθηκών και στο ρόλο, που κατά κύριο λόγο, παίζει εκάστοτε η βιβλιοθήκη, επιβεβαιώνει την παραπάνω κατηγορία. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στις (υπό διαμόρφωση) συλλογές ηλεκτρονικών επιστημονικών περιοδικών στις ελληνικές βιβλιοθήκες, τις επικρατούσες τάσεις, τις οικονομικές, τεχνικές και θεσμικές μεταβλητές. Οι μεταβλητές αυτές επιβάλλουν αντικειμενικά τις κοινοπρακτικές συνεργασίες μεταξύ βιβλιοθηκών, ως το «αναγκαίο καλό» των ψηφιακών βιβλιοθηκών. Περιγράφεται επίσης ένα πλαίσιο θέσεων και κανόνων για μια εφικτή και ορθολογική πολιτική συντονισμένης ανάπτυξης της εθνικής συλλογής ηλεκτρονικών περιοδικών.

 

Αναφορά από:

1.    Ελένη Καρανικόλα, Μαρία Μαζνώκη, «Αναζήτηση και ανάκτηση πληροφοριών από διάφορες πηγές», εργασία για το μάθημα Τεχνολογίες της πληροφορίας στο πλαίσιο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην «Επιστήμη της Πληροφορίας, Διοίκηση και Οργάνωση Βιβλιοθηκών» με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας Βιβλιοθηκονομίας, υπεύθυνη καθηγήτρια Κ. Τοράκη, Αθήνα, Ιούνιος 2008, http://www.ionio.gr/~toraki/infotech_met/infotech_met0708_ergasies/
1_search_karanikola_maznoki.pdf

 

2.    Αγάπη-Σταμουλία Πολύζου, «Πρότυπα διάθεσης και πληρωμής των ηλεκτρονικών περιοδικών», Διπλωματική εργασία, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας, «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας», Μάθημα: Ηλεκτρονική Δημοσίευση, Επιβλέποντες καθηγητές: Εμμανουήλ Γεργατσούλης, Σαράντος Καπιδάκης, Αθήνα 2004.

3. Φίλιππος Τσιμπόγλου Η λειτουργία του Εθνικού Δικτύου Επιστημονικών & Τεχνολογικών Βιβλιοθηκών και οι αναμενόμενες επιδράσεις του στην αναδιαμόρφωση της Εθνικής Συλλογής Περιοδικών”Ανακοίνωση στο 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών, Αθήνα, 5-7 Νοεμβρίου 1997, Διοργάνωση Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Πρακτικά συνεδρίου, σελ. 207-237, ISBN 960-8460-21-3 http://eprints.rclis.org/5412/1/tsimpoglou_6_psab.pdf

Το άρθρο περιγράφει την ανάπτυξη και την εξέλιξη του «Συλλογικού Καταλόγου Περιοδικών στις Ελληνικές Επιστημονικές Βιβλιοθήκες» και τη δομή και τη λειτουργία του Ελληνικού Δικτύου Διαδανεισμού Βιβλιοθηκών. Παρουσιάζονται οι τεχνολογικές υποδομές καθώς επίσης και τα λεπτομερή στατιστικά στοιχεία, σχετικά με τις συναλλαγές των πρώτων τεσσάρων ετών αυτής της συνεργατικής δραστηριότητας. Επιχειρείται επίσης μια εκτίμηση των οικονομικών οφελών που αναμένονται από την εκμετάλλευση των απομακρυσμένων συλλογών περιοδικών που κατανέμονται κυρίως στις μικρές βιβλιοθήκες σε όλη την Ελλάδα. Το δίκτυο άρχισε τη λειτουργία του το 1993 ως πιλοτικό έργο με 20 βιβλιοθήκες μέλη, ενώ το 1997 τα μέλη ήταν 97.

 

Αναφορά από:

1.   Γ. Δ. Μπώκος, 2001 «Δανεισμός μεταξύ Βιβλιοθηκών: Ένα μοντέλο για τον ελληνικό χώρο», Τεκμήριο, (3),  σελ. 71-110, σημ. 55. σελ 93-94.

2. Φίλιππος Τσιμπόγλου, Δέσποινα ΧαρδούβεληΖήτηση και προσφορά υπηρεσιών online πληροφόρησης στην Ελλάδα» Ανακοίνωση στο 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ένωσης Ελλήνων Βιβλιοθηκαρίων, με θέμα «Νέες Τεχνολογίες πληροφόρησης και Ελληνικές Βιβλιοθήκες » Ινστιτούτο GOETHE, Αθήνα, 22-23 Νοεμβρίου 1990.
1. Ελένη Πουλακάκη, Φίλιππος Τσιμπόγλου. «Κέντρο Τεκμηρίωσης: Ροή Επιστημονικών και Τεχνολογικών πληροφοριών «. Ανακοίνωση στο 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ένωσης Ελλήνων Βιβλιοθηκαρίων, με θέμα «Βιβλιοθήκες – Υπηρεσίες πληροφόρησης. Βάσεις για εθνική Ανάπτυξη«, ΕΙΕ, Αθήνα, 30/11-1/12/1985.